آمستردام
اين شهر مساحتي معادل 219 كيلومترمربع و جمعيتي حدود 780 هزار نفر دارد. در اين شهر حدود 250 هزار خودرو وجود دارد و هر فردي كه در اين شهر جابهجا ميشود، هرروز حدود 8 كيلومتر مسير را طي ميكند. در حال حاضر، آمستردام حدود 750 وسيله سازگار با محيطزيست دارد و قصد دارد تا سال 2015 اين ميزان را به ده هزار دستگاه افزايش دهد. براي نيل به اين هدف، اين شهر مشوقهاي مختلفي را به شهروندان ارائه ميدهد.اول اينكه آمستردام حدود 9 ميليون يورو به عنوان يارانه اين بخش اختصاص داده است. يارانه خريد هر خودروي سواري برقي بيش از 5000 يورو، به ازاي هر اتوبوس برقي ده هزار يورو و براي هر كاميون برقي 40 هزار يورو است. طرحي آزمايشي كه در سال 2009 انجام شد نتايج نويدبخشي را به همراه داشت و به خريد بيش از 200 دستگاه خودروي برقي انجاميد.همچنين اين شهر طرح ويژهاي را به اجرا در آورده كه در آن صاحبان خودروهاي برقي ميتوانند آن را با هزينهاي بسيار اندك در هر پاركينگ عمومي قرار داده و هر وقت بخواهند خودروي خود را از پاركينگ بيرون آورند.
نكته: آينده از آنخودروهاي الكتريكي است و شهردارانآيندهنگر با توجه بههمينموضوع و براي نيل به اين منظور از امروز آغاز بهسرمايهگذاري براي توسعه زيرساختهاي لازم مثل ايستگاه هاي شارژ باتري نمودهاند
همچنين از سال 2013 يك پايگاه داده اطلاعاتي زنده و لحظهاي از موقعيت و وضع حدود هزار ايستگاه شارژ مختلف در شهر را ارائه ميدهد. در نهايت اين كه شهر آمستردام بصورت تدريجي در حال تجهيز ناوگان تاكسيراني خود به خودروهاي سازگار با محيط زيست است تا پايان سال جاري ميلادي، 40 دستگاه تاكسي برقي به 2500 تاكسي گازوئيلي اين شهر افزوده ميشود.همچنين آمستردام قصد دارد تا سال 2040 با استفاده از خودرو، كاميون و قايقهاي برقي و نيز ساختمانهايي كه انرژي خود را از خورشيد، باد و زيستتوده تامين ميكنند ، ديگر از انرژي فسيلي استفاده نكند.
بارسلونا
اين شهر دومين شهر بزرگ اسپانيا و با جمعيتي بيش از 6/1 ميليون نفر است. در اين شهر پرتراكم، بسياري از مردم براي جابهجايي از دوچرخه يا اسكوتر استفاده ميكنند. در اين شهر حدود يك ميليون خودرو وجود دارد، ولي قصد دارد تا ناوگان خودروهاي برقي خود را از 400 دستگاه فعلي به 3000 دستگاه تا سال 2014 برساند. بارسلونا قصد دارد تا دو سال آينده حدود 4500 ايستگاه شارژ براي اين خودروها ايجاد كند. بارسلونا براي نيل به اين هدف، يكسري ايستگاه شارژ رايگان مخصوص موتورسيكلتهاي برقي را در نقاط مختلف شهر نصب كرده است. بارسلونا قصد دارد تا شهروندان خود را به استفاده از اسكوترهاي برقي تشويق كند تا اين وسيله بتواند نيمي از كل وسايل نقليه دوچرخ اين شهر را تشكيل دهد. اين شهر برنامه ويژهاي براي ارائه اطلاعات به شهروندان در مورد همه مسائل مربوط به وسايل نقليه برقي، از موقعيت ايستگاههاي شارژ گرفته تا فرصتهايي براي نوآوري و سرمايهگذاري ايجاد كرده است. اين برنامه اولين برنامه از نوع خود در اروپاست كه اطلاعاتي در مورد حمل و نقل برقي به شهروندان ارائه ميدهد.همچنين مقامات شهري بارسلونا نوعي نرمافزار براي تلفنهاي همراه عرضه كردهاند كه به كاربران امكان يافتن نزديكترين ايستگاههاي شارژ را ميدهد.
لسآنجلس
جمعيت اين شهر حدود 4/1 ميليون نفر و تعداد خودروهاي موجود در آن 5/2 ميليون دستگاه است و هر فردي كه در اين شهر جابهجا ميشود، هر روز حدود 40 كيلومتر را طي ميكند كه بيشتر اين جابهجاييها از طريق خطوط ريلي شهري انجام ميشود. بتازگي شهر لسآنجلس حدود 2000 خودروي سازگار با محيط زيست را به كار گرفته و قصد دارد تا سال2015 اين تعداد را به 80 هزار برساند.براي رسيدن به اين هدف، ايالت كاليفرنيا به ازاي خريد هر خودروي برقي، 2500 دلار يارانه و 7500 دلار اعتبار ماليات فدرال در نظر گرفته است. همچنين شهروندان ميتوانند با راندن اين خودروها، از خط ويژه بزرگراهها استفاده كنند. در سال 2011 اعلام شد كه لسآنجلس استفاده از اتوبوسهاي برقي را براي جابهجايي مسافران از نقاط مختلف به فرودگاه و بالعكس آغاز كرده است. اين اتوبوسها بسيار ارزانتر از اتوبوسهاي معمولي هستند. برخي تخمينها حاكي از اين است كه اين اتوبوسهاي برقي در طول عمرشان ميتوانند باعث بيش از 500 هزار دلار صرفهجويي در مصرف انرژي شوند.شهرداري لسآنجلس همه پروژههاي ساخت و ساز را ملزم ساخته تا امكاناتي براي خودروهاي سازگار با محيطزيست در نظر بگيرند.اداره آب و برق لسآنجلس گامهايي را جهت بهينهسازي خطوط برقرساني خود براي سازگاري با خودروهاي برقي برداشته است. اين اداره حدود 60 ميليون دلار براي ايجاد تغييراتي در شبكه برقرساني شهري به منظور تامين برق مصرفي ايستگاههاي شارژ اختصاص داده است و به افرادي كه در خانه خود ايستگاه شارژ نصب ميكنند نيز تخفيفي 2000 دلاري ميدهد. در نهايت اين شهر در حال همكاري با برخي دانشگاههاي محلي و موسسات دولتي است تا قوانين و مقررات ناوگان حمل و نقل برقي را آماده كنند. شهر لسآنجلس قراردادي با شهر شانگهاي چين امضا كرده تا هردو طرف در زمينه اقدامات انجام شده در اين حوزه به تبادل اطلاعات با هم بپردازند.با اين كه ممكن است سالهاي زيادي طول بكشد تا خودروهاي برقي به عنوان شكل غالب حمل و نقل شهري مطرح شود، اما شهرهاي آيندهنگر از همين حالا زمينه را براي آن روزها فراهم ميكنند.
cleantechnica
.: Weblog Themes By Pichak :.